Datsun Fairlady historie

Hoe het allemaal begon met Datsun Sports/Fairlady

DC-3


De eerste Datsun Sports roadster in 1952, was de DC-3, er werden er 50 van gebouwd.

S211


In 1959 komt de S211 op de markt, van dezelfde ontwerper als de DC-3. De carrosserie is van polyester en biedt plaats aan vier personen. Er zijn er maar 20 van gebouwd. Om dit model snel te onderscheiden van de SPL212 en SPL213; de voorste hoek van de deur is 90 graden afgerond i.p.v. scherp afgesneden.

SPL212


In 1960 komt de SPL212, deze is alleen gebouwd voor de export. Het stuur zit links en dat wordt aangeduid in het type met de letter L. De carrosserie blijft plaats bieden voor vier personen maar de carrosserie is nu van staal i.p.v. polyester. Dit is de eerste roadster met Fairlady emblemen. Dit model werd ingezet bij diverse races in de USA. Er zijn 288 stuks verkocht, allen aan de US.

SPL213


De verkoop startte in 1961 en bleef tot begin 1963 in de verkoop. Het model is uiterlijk hetzelfde als de SPL212 en is uiterlijk alleen aan de kleur van de velgen (grijs) te onderscheiden. Er zijn aanpassingen gemaakt aan de remmen (vandaar andere velgen) en aan de motor. Ook dit model werd alleen met links stuur verkocht aan de USA, ditmaal 217 stuks.

SP(L)310 Fairlady 1500






Omdat een MG-B op elke straathoek is te vinden, wordt er gauw een gelijkenis gemaakt, ook Sunbeam wordt weleens geroepen. Maar voor wie beter kijkt, ziet dat deze Japanner meer gelijkenissen heeft met de Fiat 1200 Spider. Ondanks dat Datsun Austin techniek kopieerde onder licentie, is de Fairlady voor het eerst getoond in 1961, ruim voor de introductie van de MG-B aan. Sterker nog “Omdat het in die tijd een enorm proces was om een nieuw model productierijp te maken, is het onmogelijk geweest om een auto te kopiëren in dezelfde tijd. Dit geldt andersom ook”. Behalve dat beide cabriolet's klein zijn hebben deze niet veel gemeen. De Datsun heeft bijv. een chassis met een carrosserie, terwijl de MG-B een zelfdragende carrosserie heeft. De 1500 (welke voor het aantal cc's staat) is geproduceerd van oktober '62 tot augustus '64. Dit model staat bekend om zijn 3e zitplaats, dwars achter de rechter stoel en iets hoger geplaatst. Deze dwars geplaatste stoel verdween eind ‘64 uit de auto. Andere herkenbare delen zijn de honingraat grille en het dashboard welke in kleur van de carrosserie is gespoten. De 1500 heeft een G-motor en er werden onderdelen uit de Bluebird 310 gebruikt. De batterij is onder het 3e stoeltje geplaatst en heeft de plus aan massa liggen, even opletten dus met het elektrische systeem. In 1965 is de 1500 een echte 2 persoons roadster geworden, waar eerst de dwars geplaatste stoel stond is nu een aflegplank geconstrueerd, hierdoor is de batterij naar de motorruimte verplaatst en werd het elektrisch systeem nu een (normaal) min aan massa. Het dashboard is er één uit de '66 1600.

SP(L)311 Datsun Sports 1600


Van 1965 t/m begin 1967 komt de 1600 op de markt. Deze heeft een R-motor, een herkenbare grille met 3 horizontale spijlen, een voorruit met een verticaalspijltje en een grijs dashboard met 7 chromen instrumenten en 4 flipper schakelaars.

SP(L)311 Datsun Sports 1600 en SR(L)311 Datsun Sports 2000 1967 ½ 


Het zogenaamde 1967 half model. Zowel in 1600 als 2000 uitvoering. Dit is het model met verminderd chroom in het interieur. Dit model heeft specifieke kenmerken en werd maar een half jaar gemaakt, omdat in 1968 een geheel vernieuwd interieur werd gemonteerd wegens veiligheidseisen in de USA. De chroomdelen zijn aan de binnenkant mat grijs gemaakt, tegen het verblinden door de zon. Het dashboard is zwart met 5 instrumenten waarvan de randen zwart zijn gemaakt en nu nog 3 flipper schakelaars heeft. De deuropeners aan de binnenzijde zijn van een trekmechanisme in eivorm geworden. Het uiterlijk verschilt bijna niet met de voorgaande modellen.

SP(L)311 Datsun Sports 1600 en SR(L)311 Datsun Sports 2000






In 1968 komen er grote veranderingen wegens veiligheidseisen in de USA. Aan de buitenkant is dit het snelst te zien aan de voorruit, deze maakt nu deel uit van de carrosserie i.p.v. een los opgeschroefd frame. Deze voorruit is tevens verhoogd (ruim 6cm), ingewijden spreken over hoge en lage voorruit modellen. Deze "hoge voorruit" heeft geen uitzetbare driehoeksruitjes meer en het spijltje is verdwenen, ook is het in kleur van de carrosserie gespoten. Andere opvallende verandering zijn de deurklinken. Deze zijn nu geïntegreerd in de deur en scharnieren i.p.v. de opgeschroefde deurklinken met drukknop om te ontgrendelen. Het meest ingrijpende veranderd het interieur. Het dashboard is nu compleet opgetrokken uit schuim met verdiepte instrumenten. Zelfs het stuur heeft een dikke "gewatteerde" claxon. De radio wordt verticaal geplaatst in de middenconsole. De deuropeners aan de binnenzijde zijn van een trekmechanisme en rechthoekig uitgevoerd. De 1600's werden nog steeds met de R-motor uitgerust. De 2000's hebben een U-motor met bovenliggende nokkenas en vijf versnellingsbak, goed voor 135 SAE PK. Aan de buitenkant zijn ze snel te herkennen aan een grille waarbij de 3 horizontale spijlen dichter bij elkaar liggen met een D in het midden.   De 1968 modellen hebben geen zijmarkering en de kentekenverlichting zit nog op de achterbumper gemonteerd.   De 1969 modellen hebben op het voorspatbord een druppel gevormde zijmarkering en een rondje achter. De kentekenverlichting komt nu met twee lichten aan beide kanten naast de kentekenplaat te zitten. (Let op Japanse modellen hebben altijd druppelvormige knipperlichten op de voorspatborden zitten).   De 1970 modellen hebben rechthoekige zijmarkering rondom, geen chromen ring meer om de stadslichtjes/knipperlichten vóór en de reflectoren aan de achterzijde zijn nu niet meer boven de achterlichten gemonteerd maar ernaast.

S30 Datsun 240Z, 260Z, 280Z '74-'77


Vanaf 1970 komt de 240Z, in Japan nog steeds Fairlady genoemd. Een prachtig gelijnde coupé met een 6 cilinder lijnmotor met een inhoud van 2400cc.   In 1974 komt de260Z welke ook als 2+2 leverbaar werd. De coupé ziet er bijna exact hetzelfde uit als de 240Z. De kleine kenmerkende verschillen zitten in een iets anders gevormd middengedeelte in het dashboard, de achteruit rijlichten zijn naast de achterlicht units geplaatst i.p.v. geïntegreerd het interieur krijgt tapijt i.p.v. geruit vinyl en de zelfdragende carrosserie heeft verstevigde draagbalken. In de USA is de 260Z maar één jaar verkocht en in Nederland 4 jaar. De 260Z werd in de USA na dat ene jaar direct opgevolgd door de 280Z, terwijl de 280Z nooit verkocht is in Nederland.   De 280Z, vanaf 1975 in de USA, heeft een 2800cc injectiemotor en was ook leverbaar als 2+2. Deze is uiterlijk snel te herkennen aan twee luchtroosters in de motorkap.

S130 Datsun 280ZX '78-'83


In 1978 komt de 280ZX. Een geheel vernieuwde "sportwagen" welke de Z-serie opvolgde. Uiterlijk zijn alleen de "sugar-scoops", die al sinds de Fairlady Roadster gemonteerd zitten, behouden gebleven. De 280ZX is meer een Gran Tourismo auto, gebaseerd op luxe en comfort met een 2800cc lijn 6 injectiemotor. De 280ZX was in verschillende uitvoeringen leverbaar, in coupé, 2+2, met T-bar (twee uitneembare glazen dakpanelen), met turbo, met digitaal of analoog dashboard en de meest uiteenlopende interieur kleuren. Er zijn verschillende edities uitgebracht, waarvan de 10th Anniversary in Black Gold de meest bekende is. In 1982 komt er een facelift model. De bumpers zijn nu in kleur van de carrosserie i.p.v. rubber met chroom. De achterlichten zijn aangepast en andere roosters in de motorkap.

Z31 Nissan 300ZX '84-'89


In 1984 wordt de 280ZX opgevolgd door de 300ZX, weer een geheel nieuw ontwikkelde "sportwagen" in diverse uitvoeringen zoals bij boven vermelde 280ZX. (Dit model dien je niet te verwarren met de meer bekende 300ZX Twin Turbo, de Z32, die vanaf 1990 op de markt kwam). De Nissan 300ZX is net als de 280ZX gebaseerd op luxe en comfort. De Datsun emblemen maken plaats voor Nissan. De 300ZX heeft een 3000cc V6 motor. Van dit model is een 50th Anniversary uitvoering. In 1986 komt er een facelift model. Deze heeft rondere vormen met meer uitgeklopte wielkasten en lange smalle achterlichten.

Voor meer informatie over alle Fairlady modellen, register van eigenaren in Nederland en Europa kunt u terecht op de website van Erica www.datsunfairlady.nl.